کلینیک ها > دستگاه گوارش - کولون و رکتوم

سرطان کولون (روده بزرگ) و رکتوم (چند سانتی متر انتهای روده بزرگ) یکی از شایع ترین انواع سرطان و از علل عمده مرگ و میر ناشی از آن است که خوشبختانه تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است.

علائم سرطان کولون و رکتوم

• وجود خون در مدفوع
  • تغییر اجابت مزاج، یبوست یا اسهال
  • احساس عدم تخلیه کامل روده
  • دفع مدفوع باریکتر از معمول
  • کاهش وزن بدون علت
  • کم خونی بدون دلیل
  • احساس خستگی شدید و دائمی

غربالگری سرطان کولون و رکتوم چگونه است؟

تمامی افراد بدون علامت بالای 50 سال باید توسط کولونوسکوپی، تصویربرداری روده و آزمایش خون مخفی مدفوع تحت غربالگری سرطان کولون و رکتوم قرار بگیرند. حین انجام کولونوسکوپی پولیپ روده در صورت وجود خارج شده وبرای آزمایش پاتولوژی ارسال می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به  کلینیک پیشگیری و غربالگری سرطان مراجعه کنید

درمان سرطان کولون و رکتوم

روشهای درمانی عمدتا بستگی به محل تومور و مرحله بیماری دارد. بطور کلی درمان سرطان کولورکتال شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

جراحی سرطان کولون و رکتوم

جراحی  رایج ترین و موثرترین شیوه درمانی سرطان کولورکتال است. جراح، تومور سرطانی و قسمتی از روده و غدد لنفاوی مجاور را خارج می کند. معمولا بخشهای سالم روده دوباره به هم متصل می شود. گاهی راه جدیدی از سطح شکم برای خروج مدفوع ایجاد می شود ( کولوستومی ) که میتواند موقتی یا دائمی باشد. امروزه با تکنیک های نوین جراحی و استفاده از استاپلر نیاز به کولوستومی بسیار کم شده است.

مراقبت های پس از عمل جراحی

مراقبت های پس از درمان سرطان کولورکتال اهمیت زیادی دارد.با معاینات دوره ای و انجام تستهای آزمایشگاهی و تصویر برداری از عدم عود بیماری اطمینان حاصل می شود.

یکی از مشکلات رایج بیمارانی که نیاز به شیمی درمانی دارند، سوراخ نمودن مکرر رگ های مختلف و دردناک شدن و به تدریج انسداد آنها است. کارگذاری کاتتر پورت در زیر پوست می تواند از بروز این مشکل جلوگیری نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به کلینیک کاتتر پورت مراجعه کنید