کلینیک ها > کلینیک تیروئید

کلینیک تیروئید

تیروئید چیست؟

تیروئید غده ایست در جلوی گردن و زیر برجستگی غضروف حنجره ودارای دو لوب می باشد.در حالت طبیعی غده تیروئید قابل لمس نیست . این غده هورمون هایی را ترشح می کند که در کنترل ضربان قلب، فشار خون، دما و وزن بدن موثر است.

ندول تیروئید چیست؟

به توده های موجود در بافت تیروئید ندول می گویند. اکثر ندول های تیروئید خوش خیم هستند. با این حال برخی از ندول های تیروئید می توانند سرطانی باشند.

عوامل خطرزای ابتلا به سرطان تیروئید کدام است؟

قرار گرفتن در مقابل اشعه یونیزان، سابقه خانوادگی، برخی انواع گواتر، جنس زن، سن بالای 45 سال و کمبود مصرف ید در مواد غذایی از علل بروز این نوع سرطان است.

علائم سرطان تیروئید کدام است؟

در مراحل اولیه معمولا بدون علامت است با پیشرفت بیماری علائم زیر ایجاد می شود:

·         تورم جلوی گردن

·         گرفتگی یا خشونت صدا

·         بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن

·         اختلال در بلع یا تنگی نفس

·         درد مداوم گلو و گردن

سرطان تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

این بیماری با معاینه بالینی توسط پزشک، آزمایش خون، سونوگرافی، اسکن تیروئید و نمونه برداری ندول تیروئید تشخیص داده می شود.

بیوپسی ندول تیروئید چگونه انجام می شود؟

نمونه برداری از ندول تیروئید با استفاده از سوزن ظریف و در کلینیک انجام می شود .پزشک مقدار کمی از بافت ندول تیروئید را با یک سوزن نازک آسپیره کرده و برای آزمایش پاتولوژی ارسال می کند. گاهی به ندرت نیاز به بیوپسی با جراحی باز می باشد.

روشهای درمانی سرطان تیروئید کدام است؟

جراحی، تجویز هورمون تیروئید، درمان با ید رادیواکتیو، پرتودرمانی و شیمی درمانی از روشهای درمان سرطان تیروئید است.

انتخاب نوع درمان معمولا به نوع سرطان تیروئید، اندازه آن، سن بیمار و انتشار یا عدم انتشار سرطان بستگی دارد.

جراحی سرطان تیروئید چگونه است؟

جراحی سرطان تیروئید توسط خارج کردن تمام بافت تیروئید ( تیروئیدکتومی کامل) یا یک لوب آن ( لوبکتومی ) انجام می شود. پس از تیروئیدکتومی کامل به درمان جایگزین هورمون تیروئید نیاز است.